4. 4.7. rovinata etapa ciel rovina Mondorf-les-Bains > Vittel 207 km Démare
 
tdf 2017 profil 01
profil etapy (© letour.fr)
 
Závodníci dostali k dispozici jednoduchý profil a během dne se neměly objevit žádné výkyvy počasí, což mělo jen a jen vyhovovat nejrychlejším jezdcům v pelotonu. Předchozí spurt si užil Marcel Kittel, ale na akci je konkurence velmi vysoká, takže německý jezdec neměl dopředu nic jisté. Finále nebylo velmi technické, ale poslední stovky metrů dosahovaly mírný sklon necelých dvou procent. Ve městě Vittel se chtěl znovu předvést Peter Sagan, který po včerejším triumfu nastartoval svou jízdu za zeleným dresem.
 
Na začátku etapy v rodišti bratří Schleckových panovala příjemná atmosféra a taková nálada zůstala na trati i po oficiálním otevření čtvrté prověrky, protože do úniku se dostal pouze Guillaume van Keirsbulck z týmu Wanty-Groupe. Závodníci na lucemburském území strávili jen sedm kilometrů a přes město Schengen se dostali do Francie.
 
Jednoduchý terén, jen jeden vrchařský bod a téměř stoprocentně jistý hromadný dojezd balíku odradil všechny jezdce od pobytu v úniku. Jediným odvážlivcem byl Guillaume van Keirsbulck, který si nelámal hlavu se sólovou jízdou na čele závodu. S touto situací byli velmi spokojeni ostatní cyklisté, úvodní kilometry etapy se odehrály v klidném tempu.
 
vyjadrenie ikonky cierna199,5 km před cílem - Schengen
Vinařská obec na rozhraní tří zemí (Lucembursko, Německo, Francie) se zapsala do historie v červnu 1985, kdy zde na lodi na řece Moselle podepsali první smlouvu o odstranění evropských hraničních kontrol, dnes nazývanou jako Schengenská smlouva. Původní dohodu uzavřelo 5 zemí a to státy Beneluxu, Německo a Francie. Dnes je součástí tohoto prostoru 26 zemí, včetně Česka, a celkově jde o 420 milionů obyvatel v Evropě, kteří mohou volně cestovat. Ve městě sídlí Centrála Schengenského prostoru i Evropské muzeum.
 
Po oficiálním zahájení etapy několik týmů hlídalo situaci, aby se nedostala dopředu silná skupina, ale když projevil zájem pouze zástupce z týmu Wanty - Groupe, vše napětí opadlo.
 
Guillaume van Keirsbulck je specialistou na kostkové klasiky a sedm let jezdil v Quick-Stepu, kde se specializoval na tyto podniky. V této sezoně však přestoupil do celku Wanty - Groupe, protože chtěl na klasikách jezdit jako lídr celku. V tomto roce dosáhl nejlepší výsledek na hlavních jednorázovkách na G-W, kde finišoval na dvacáté příčce, a hned potom obsadil na Tři dny De Panne Koksijde dvanácté místo. Ale v ročníku se mu nejvíce dařilo na jednodenní akci Le Samyn, kde získal titul.
 
Zástupce belgického pro-konti seskupení se ocitl v úniku potřetí v řadě, nominovaní cyklisté odváděli velmi dobrou práci pro sponzory týmu. Van Keirsbulck po skončení etapy určitě dostane velkou pochvalu od podporovatelů seskupení, protože jim zajistil značnou mediální pozornost.
 
 
vyjadrenie ikonky cierna158,5 km před cílem – Ennery
Nacházíme se v údolí řeky Moselle, v malém městečku, nedaleko kterého je umístěna fabrika koncernu PSA Peugeot-Citroen. Ve výrobním závodě PSA Trémery se od roku 1979 vyrábí hlavní část motorů tohoto francouzského koncernu. Do roku 2014 se zde vyrábělo až 80% naftových motorů, zatímco v současnosti je více než 50% benzínových. Dominantou oblasti je nový Most Laurenta Barbieri otevřený v roce 2014. Dva 200 metrů dlouhé a 21 metrů široké oblouky jsou vyrobeny z místní lotrinské oceli. Most nahradil starý poškozený most Rapilly, po kterém více než 20 let nemohla procházet nákladní doprava.
 
 
V pelotonu určoval tempo dlouhou dobu jen tým Sky a britská sestava dovolila jedinému útočníkovi vybudovat si náskok, který přesáhl třináct minut. Při nepříliš vysoké průměrné rychlosti byl rozdíl mezi únikem a balíkem až devět kilometrů. Sky nepotřeboval chytit Van Keirsbulcka, dnes to měla být úloha sprinterských uskupení. Jako první tak přebral zodpovědnost za vývoj etapy tým Lotto - Soudal, pak se k němu přidal i Quick-Step.
 
Thomas de Gendt a Julien Vermote zvýšily rychlost pelotonu a výrazně otesali náskok Van Keirsbulcka, který v tomto okamžiku ztratil přes pět minut. Po této aktivitě sprinterských celků hlavní skupina zaostávala přes sedm minut. Pak vyslal svého zástupce na čelo balíku i tým FDJ, favorité na etapový triumf nechtěli nic podcenit, i když vpředu jezdil pouze jeden závodník. Stále však nebylo tempo vysoké, po dvou hodinách průměrná rychlost zlehka překročila 40 km / h.
 
Sílu pelotonu zvýšil i zástupce z Cofidisu, který se rovněž ujal diktovat tempo. Bylo zřejmé, že etapový triumf chtěl získat i Nacer Bouhanni, který měl velkou motivaci, protože se narodil nedaleko cílového města Vittel a etapa končila v jeho rodném regionu Lotrinsko.
 
vyjadrenie ikonky cierna90,5 km před cílem - Rosieres-en-Haye
V katastru této vesnice se rozprostírá nejvýkonnější solární elektrárna ve Francii Toul-Rosieres Photovoltic Power Station. Stojí na místě bývalé americké letecké základny zvané "136". Ta byla zrušena v roce 2004, a pak se začalo s čištěním 8 tisíc tun znečištěné půdy. Bylo zbořených 170 objektů, z nichž většina měla azbestové prvky. Elektrárna byla v plném provozu spuštěna v květnu 2012 a využívá 1,4 milionu fotovoltaických panelů o rozloze 120 hektarů. Celý areál má rozlohu 360 hektarů. Používají se zde nejnovější solární moduly americké výroby nazývané "tenký film" které jsou o 20% výkonnější ve srovnání s klasickou technologií. Elektrárna dokáže pokrýt až 60 tisíc obyvatel.
 
Promenáda sprinterských seskupení v pelotonu pokračovala i nadále a tentokrát se do ní zapojil Kaťuša - Alpecin. Sestava kolem Alexandra Kristoffa jezdila aktivní i v druhé etapě, ale po hromadném pádu nebyla schopna pomoci svému lídrovi v hromadném spurtu. Dnes si podobné zaváhání nepřipouštěli. Vzhledem k tomu, že v balíku pracovalo několik celků, náskok Van Keirsbulcka stále klesal, ale belgický cyklista ztrácel půdu pod nohama i proto, že už musel být vyčerpaný.
 
Na druhé straně peloton nechtěl velmi brzy zlikvidovat únik, což by mohlo vyprodukovat nové ataky. Padesát kilometrů před páskou byla připravena rychlostní prémie, což dostalo do pohotovosti všechny sprintery, protože jen výjimečně se bojuje v balíku o sedmnáct bodů.
 
Po vedoucím závodníkovi, který ukořistil maximum bodů na prémii, se prosadil v spurtu pelotonu Arnaud Démare, který na pásce porazil Petra Sagana. Za nimi se objevili Greipel s Kittelem. Pěkná bodová porce byla motivací pro vytvoření sprinterských vláčků, i Petru Saganovi rozjel spurt kolega. Světový šampion si připsal patnáct bodů, přičemž v uplynulých dvou prověrkách si polepšil na prémiích o třináct bodů.
 
V těsném závěsu se nacházelo jediné kategorizované stoupání, na jeho vrcholu ztrácela hlavní skupina devadesát vteřin a bylo jen otázkou času, kdy bude chycen osamocený lídr závodu.
 
vyjadrenie ikonky ciernaCíl: Vittel
Patří k nejznámějším lázeňským městům ve Francii. Zdejší termální voda je charakteristická vysokým obsahem vápníku, hořčíku a síranů. Je prvním lázeňským centrem, kde se nachází lázeňský hotel spojený s kasinem. Nachází se zde také Francouzské olympijské tréninkové centrum, jezdecký klub a tři golfová hřiště. Jedním z hlavních partnerů Tour je tradičně firma Vittel - výrobce minerálních vod, člen korporace Nestle. První plnicí linka na skleněné lahve zde byla otevřena v roce 1875, do té doby bylo plněno ručně do keramických lahví. V roce 1930 spustili 4 nové automatizované linky plnící až 6000 lahví za hodinu. V roce 1968 se Vittel stala první firmou na světě, která masově prodávala nápoje v PVC lahvích. Od roku 1994 se využívají PET láhve. V roce 2004 tu otevřeli největší plnící linku na světě.
 
Guillaume van Keirsbulck se vrátil do balíku sedmnáct kilometrů před cílem, takže belgický závodník strávil sám na čele závodu dlouhatánských 190 kilometrů. Pak už probíhala poziční bitva v pelotonu. Dopředu se začaly tlačit sprinterská seskupení, ale také jezdci na celkové pořadí, protože jsme se dostali do nejdůležitější části dnešní etapy.
 
Závěrečné kilometry proběhly na poměrně úzké silnici, což jen zvyšovalo nervozitu v každém týmu. Na čele se prolínalo několik celků a sprinteři neměli jednoduchý úkol, aby si vybrali tu nejlepší stopu.
 
Po poslední zatáčce jsme viděli hromadný pád, který však nezastavil sprintery, kteří se pohybovali na samotném čele. Další pád se odehrál i těsně před páskou a etapový triumf vybojoval Arnaud Démare, který porazil Petra Sagana. Třetí skončil Alexander Kristoff.
 
Ve městě Vittel jsme viděli skutečně hektický a nepříjemný dojezd. První pád před páskou zastavil několik borců, kteří však neměli zájem bojovat o etapový triumf, ale na zemi se ocitl i lídr závodu Geraint Thomas. Druhou kolizi způsobil konfliktní střet mezi Saganem a Cavendishem, po níž britský jezdec spadl a strhl se sebou i Degenkolba se Swiftem. Mark Cavendish se snažil dostat vedle bariéry přes Petra Sagana, ale světový šampión ho nechtěl pustit, dokonce se zdálo, že svého soupeře zasáhl loktem. Cavendish tak narazil do bariéry a spadl. Peter Sagan hned po dojezdu šel do týmového autobusu Dimension Data a chtěl se omluvit. Cavendish si při pádu poranil levou ruku.
 
Peter Sagan byl nakonec po dojezdu potrestán. Podle pravidel UCI obdržel finanční pokutu dvě stě franků, byl zařazen na konec své skupiny (115. místo) a zároveň dostal 30vteřinovou penalizaci. A kromě toho mu bude odečteno 50 bodů v bodovací soutěži.
 
Toto původní rozhodnutí rozhodčí nakonec změnili a Peter Sagan byl vyloučen ze závodu!
 
V každém případě etapový triumf získal Arnaud Démare, který se prosadil poprvé v kariéře na Tour de France. Jezdec týmu FDJ jen potvrdil výbornou formu a perfektně se zorientoval v nebezpečné koncovce, kdy se vždy pohyboval vpředu a eliminoval riziko pádu. Na konci měl připravenou dobrou pozici André Greipel, kterému zůstal až do konce jeden kolega, ale ve finále se nechal zavřít. Potřebnou rychlost pro páskou neukázal Nacer Bouhanni, blízko k etapovém triumfu byl Alexander Kristoff, ale ani on nedokázal zareagovat na skvělý a suverénní spurt Arnauda Démareho.
 
Jelikož do spurtu se nezapojil Marcel Kittel, jehož zastavil ještě předchozí pád, po zisku padesáti bodů se dostal do zeleného dresu Arnaud Démare, který jezdí velmi odhodlaně i v této soutěži. Na svém kontě má 124 bodů, druhý v pořadí Marcel Kittel dosud získal 81 bodů. Peter Sagan po odečtení padesáti bodů disponuje jen patnácti body. Na startu dnešní etapy měl právě 50 bodů, o které zároveň přišel po rozhodnutí rozhodčích, ale zůstalo mu patnáct bodů, které získal na dnešní sprinterské prémii.
 
Na čele celkového pořadí zůstal Geraint Thomas, kterému se na konci nevyhnuly problémy, a vedoucí příčky se neměnily ani ve vrchařské klasifikaci a v soutěži do 25 let. Zdeněk Štybar přišel do cíle na desáté příčce. Vyhnul se pádům a přestože původně nevěděl, že vepředu nemá žádné kolegy a krátce tak zaváhal, vybojoval nakonec umístění v top 10. V hlavní skupině finišoval i Roman Kreuziger a Ondřej Cink si nakonec též připsal stejný čas jako vítěz, jeho ztráta totiž byla zaviněna pádem v ochranné zóně.
 
V závětří nepříjemnosti v závěru etapy byl jasným hrdinou dne Guillaume Van Keirsbulck, který v podstatě absolvoval více než 200 kilometrů dlouhou časovku. "Když jsem se utrhl a otočil jsem se jestli někdo nejde se mnou, byl jsem dost skeptický. Ale líbilo se mi to, protože jsem na Tour de France. Všichni ti lidé, kteří jsou vedle cestě jsou tak nadšení! Viděl jsem také tolik mých známých, navíc moji prarodiče mě určitě sledovali v televizi, "popisoval pocity jezdec Wanty - Groupe, ktery na Tour debutuje. Tak jako všichni jeho kolegové. Aby pádů v článku nebylo málo, svůj den blbec si prožil i průběžný lídr závodu Geraint Thomas. "Padl jsem, ale naštěstí jsem v pořádku. Chtěl jsem se držel co nejvíce na čele, ale když přišlo k pádu byl jsem asi na 20. místě a poroučel jsem se na zem. Podle mě nejsou problémem cesty, když jezdíme jiné závody, cesty jsou mnohem horší. Zkrátka jste na Tour a vyhrát etapu znamená podstoupit riziko, které mnozí jezdci podstoupí rádi. Zítra nechceme ztratit hodně energie a budeme chránit Chrise. Pokud mám na sobě žlutý dres já, stále je to v pořádku, "řekl po etapě závodník týmu Sky.
 
 
 
 
Výsledky
1. DéMARE Arnaud FDJ link ikonka 4:53:54 120
2. KRISTOFF Alexander Kaťuša - Alpecin link ikonka 00:00 50
3. GREIPEL André Lotto Soudal link ikonka 00:00 25
4. BOUHANNI Nacer Cofidis, Solutions Crédits 00:00 15
5. PETIT Adrien Direct Energie 00:00 5
6. ROELANDTS Jurgen Lotto Soudal link ikonka 00:00  
7. MATTHEWS Michael Team Sunweb 00:00  
8. MORI Manuele UAE Team Emirates 00:00  
9. BENOOT Tiesj Lotto Soudal link ikonka 00:00  
10. ŠTYBAR Zdeněk link ikonka Quick-Step Floors link ikonka 00:00  
46. KREUZIGER Roman link ikonka ORICA - Scott link ikonka 00:00  
118. CINK Ondřej Bahrain Merida Pro Team link ikonka 00:00  
 
Zobrazit kompletní výsledky
 
 
Průběžné pořadí závodu po etapě
1. THOMAS Geraint Team Sky link ikonka   14:54:25
2. FROOME Christopher Team Sky link ikonka   0:12
3. MATTHEWS Michael Team Sunweb   ,,
4. BOASSON HAGEN Edvald Dimension Data for Qhubeka link ikonka   0:16
5. LATOUR Pierre Ag2r La Mondiale link ikonka   0:25
6. GILBERT Philippe Quick-Step Floors link ikonka   0:30
7. KWIATKOWSKI Michal Team Sky link ikonka   0:32
8. WELLENS Tim Lotto Soudal link ikonka   ,,
9. DéMARE Arnaud FDJ link ikonka   0:33
10. ARNDT Nikias Team Sunweb   0:34
 
Zobrazit kompletní pořadí
 
 

 
Prémie na trase:
sprint-20 50 km - GOVILLER (20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)
4-20 37 km - Col des Trois Fontaines: délka 1,9 km; sklon 7,4 % (1 bod)
ciel Cíl (50-30-20-18-16-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2) + bonusové vteřiny 10-6-4
 
 
Krátký popis trasy:
Ani čtvrtá etapa nebude začínat na francouzském území, ale v Lucembursku se zdrží závodníci jen krátce. No ve vesnici Mondorf-les-Bains si stihnou všichni vzpomenout na bratry Schleckovy, kteří se zde narodili. Karavana Tour se vrátí do země galského kohouta už po deseti kilometrech a nabere přímočarou cestu směrem na jih do cílového města Vittel, kde sídlí oficiální dodavatel pitné a minerální vody Tour de France. Na trati se nenacházejí žádné výrazné profilové překážky, které by měly překazit hromadný spurt, ale organizátoři upozorňují na silný vítr, který se může objevit na trati v tomto regionu.