14. 15.7. zvlnena etapa ciel rovina Blagnac > Rodez 181 km Matthews
 
tdf 2017 profil 01
profil etapy (© letour.fr)
 
Na závodu byla připravena další etapa, která sedla výbušným jezdcům, ti se chtěli prosadit na krátkém, ale prudkém kopci ve městě Rodez. Problémy jim mohli dělat uprchlíci, kteří spoléhali na to, že v balíku bude váznout spolupráce při kontrole vedoucí skupiny.
 
vyjadrenie ikonky ciernaStart - Blagnac (předměstí Toulouse)
Městská část Blagnac je jedna z nejstarších částí města rozprostírající se kolem historického náměstí s gotickým kostelem sv. Petra ze začátku 11. století s nádhernými vitrážemi oken. Významným objektem je i komplex dominikánského kláštera Abbeye de Saint-Catherine-de-Seine založeného v 19. století na ruinách zničeného zámečku ze 16. století. Od roku 1870 zde zřídili i menší nemocnici, později po velkých povodních v Toulouse ji předělali na sirotčinec. Právě v části Blagnac je hlavní středisko společnosti Airbus i s Muzeem letectví - Aéroscopia. Zajímavostí je největší výrobní linka ve Francii pojmenována po bývalém prezidentovi (Jean-Luc Lagardere), v níž se v současnosti montuje velké pásové letadlo Airbus A380 a také největší nákladní letadlo této společnosti - Airbus A600ST (Beluga), které má nosnost 50 tun na vzdálenost téměř 2800 km.
 
Už v neutrální zóně bylo vidět nedočkavost Thomase Voecklera (Direct Energie), který byl připraven okamžitě vystartovat dopředu. Po otevření etapy francouzský borec opravdu zaútočil a postupně se k němu dostali i Timo Roosen (Lotto-Jumbo), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal) a Maxime Bouet (Fortuneo). Možná se očekávala početnější vedoucí skupina, ale kandidáti na etapový triumf byly s touto situací velmi spokojeni. Pak se odpoutal od pelotonu i Reto Hollenstein (Kaťuša-Alpecin), který musel smazat 90-vteřinové manko, ale nakonec se mu podařilo posílit jezdce na čele závodu.
 
Thomas Voeckler jezdil aktivně už na začátku včerejší etapy, ale jen tentokrát se mu podařilo usadit se na čele závodu. Direct Energie už měl v kapse etapový triumf, na ten marně čekal další francouzský celek Fortuneo, který dostal do vedoucí skupiny Maxima Boueta, a i tento 30letý cyklista se už objevil v úniku v předchozích etapách.
 
Odolný závodník Timo Roosen prožil v této sezoně nejlepší momenty na Tour des Fjords, kde vyhrál etapu a obsadil třetí příčku v GC. Retto Hollenstein zvýšil sílu vedoucí skupiny svými tempařskými schopnostmi a pro peloton představoval největší nebezpečí Thomas de Gendt. Belgický jezdec je vždy nepříjemný na zvlněné pasáži, která byla připravena ve finále etapy, a kromě toho byl v úniku i před dvěma lety, když se poprvé finišovalo v Rodez, a byl chycen jen těsně před cílem.
 
V pelotonu se nemusela ukazovat Astana, která včera přežila velmi těžký den. Postaraly se o to celky Sunweb a BMC, které začaly okamžitě kontrolovat uprchlíky, neboť disponovaly hlavními favority na etapový triumf. Pomocnou ruku jim podalo i seskupení Bahrajn - Merida, které nahánělo vítězství, a dnes se měl vytáhnout Sonny Colbrelli. Takže Astana si mohla vyfouknout, i když vlastnila žlutý dres.
 

Na rychlostní prémii svedli souboj o dvacet bodů Thomas de Gendt a Maxime Bouet, lepší spurt ukázal belgický jezdec. V balíku měli zájem o zbývající body Kittel, Matthews, Greipel, Colbrelli a perfektní podporu zde dostal lídr bodovací soutěže, který před sebe nikoho nepustil. Hned za ním protnul pásku Matthews, ale australský jezdec se maximálně soustředil na dnešní dojezd, kde mohl získat důležitých třicet bodů.

 

vyjadrenie ikonky cierna110 km před cílem - Gaillac
V blízkosti města v vesničce Senouillac najdeme hrad Chateau de Mauriac obklopen rozsáhlými vinohrady. Historické prameny říkají, že na počátku 14. století se do zdejší malé gotické usedlosti přestěhoval templářský rytíř Guiraudus de Mauricio. Větší část hradu pochází z 15. století, kdy ho vlastnil, Philippe Jean de Rabastens, vévoda z Paulin. Během náboženských válek byl po nájezdech protestantů vážně poškozen. Od roku 1962 zde měl své sídlo i ateliéry významný francouzský klasicistní umělec Bernard Bistes.
BMC, Sunweb a Bahrajn udržovaly stabilní rozdíl mezi skupinami na úrovni dvou minut, na čele balíku jezdil i Ondřej Cink. Uprchlíci museli vědět, že takový náskok jim bude jen sotva stačit na to, aby mohli zaskočit peloton. Vhodné závodníky na dnešní dojezd měl i tým Quick-Step Floors, který však nepracoval v pelotonu, protože by byl nejraději, aby etapu nechali uprchlíci a Michael Matthews nezískal v cíli zmíněných třicet bodů. Ale na finále měl určitě připravenou taktiku, kde měli hrát první housle Gilbert s Martinem.
 
V čtrnácté etapě odstoupil ze závodu Fabio Felline z Treku, který v té předchozí přišel do cíle na posledním místě a jen tak-tak stihl časový limit. Sedmdesát kilometrů před cílem zůstávala situace nezměněna, tři týmy na čele balíku držely v hrsti pět uprchlíků.
 
vyjadrenie ikonky cierna60 km před cílem - Le Pas D'Albi
V katastru této obce se nachází unikátní jednokolejný železniční most Le Viaduct du Viaur. Důležitá součást trasy mezi Carmoux a Rodez byla zkonstruována v letech 1897-1902. Do soutěže o zakázku na tento most se zapojila a společnost Gustava Eiffela, ale nakonec ji přidělili architektovi Paulu Bodinovi. Ocelová konstrukce o hmotnosti 3800 tun měří 460 m a je ve výšce 116 m nad řekou Viaur byla první svého druhu ve Francii a stala se předlohou pro mnoho dalších podobných mostů.
 
Po dvou pyrenejských etapách byli jezdci na GC spokojeni, že se nevytvořil silnější únik a tempo nebylo velmi vysoké, průměrná rychlost překračovala 40 km / h. Poslední třetina etapy však proběhla na zvlněném profilu, kde se měla zvýšit intenzita jízdy. Před první horskou prémií dostal defekt Timo Roosen. Holandský cyklista se vrátil do vedoucí skupiny, kde Thomas de Gendt vyhrál i tuto prémii a posunul se na druhou příčku ve vrchařské soutěži.
 
Potom peloton zvýšil tempo a z hlavní skupiny vypadl Marcel Kittel, což jen potvrdilo, že závěrečné úseky nebyly zcela jednoduché. Společnost mu dělal i Dylan Groenewegen. V balíku začal pracovat i Dimension Data, který se na konci spoléhal na Boasson Hagena.
 
I na druhé horské prémii sebral dva body De Gendt, belgický jezdec je v únicích velmi svědomitý a sbírá body, kde se dá. Na Côte de Centres zachytil jeho tempo pouze Thomas Voeckler. Tato dvojice si udržela náskok necelé dvě minuty, ale Thomas de Gendt se nechtěl s nikým dělit a vyrazil do sólového útoku.
 
V pelotonu už mělo potíže několik závodníků, tempo se zvedalo, a jelikož se jezdilo na úzkých cestách, bylo zahájeno finále. Skupinu favoritů stále táhly týmy BMC a Sunweb, které věděli, že poslední uprchlík nemůže dostat velký prostor. Thomasovi de Gendtovi uškodilo poslední nehodnocené stoupání, kde ztratil svůj náskok. Potom chtěl zaskočit hlavní balík Tony Martin, ale tým Sunweb si všechno pohlídal, ale před klesáním se dostali dopředu Perichon, Lammertink, Caruso a Arndt.
 
vyjadrenie ikonky ciernaCíl - Rodez
O město se vedly těžké boje přibližně od 11. století až do roku 1589, kdy ho definitivně pod svá křídla získalo francouzské království. Největší rozmach zaznamenalo toto obchodní město během 17. a 18. století. Historií dýchá zejména staré centrum s typickými úzkými uličkami. Město je známé i viaduktem Bourran, dokončeným v roce 1990, který měří 350 m. V roce 1277 začali s ambiciózním projektem stavby velké Katedrály Panny Marie. O dokončení katedrály se zasloužil zejména biskup Francois d'Estaing, který dal na počest dokončení postavit impozantní 74 m zvonici ze vzácného růžového pískovce. Až dodnes jde o nejvyšší zvonici ve Francii, vede na ni přesně 400 schodů.
 
Ve vedoucí skupince chtěli pracovat jen jezdci z Kaťuša a Fortuneo, proto je balík eliminoval čtyři kilometry před cílem. Pak se dostaly dopředu týmy Quick-Step, Sunweb a BMC, které si budovali pozici před finálním krátkým kopcem.
 
Závěrečnou akci rozjel Oliver Naesen, ale o etapový triumf bojovali Michael Matthews a Greg van Avermaet, a úspěšný byl australský závodník. Na třetí příčku se dostal Boasson Hagen. Poslední úseky vytvořily díru v pelotonu a Fabio Aru ztratil v cíli kolem třicet vteřin a ztratil žlutý dres, který si znovu oblékne Chris Froome.
 
Finále odstartoval Oliver Naesen, za kterého se zavěsili Gilbert, Avermaet a Matthews. Jezdec týmu Quick-Step Floors pak nechtěně rozjel spurt pro své soupeře a v tomto souboji byl silnější Michael Matthews, který vybojoval druhý triumf na TdF. Australský jezdec přesně načasoval svůj útok, aby si poradil s Avermaetem, který neměl na pásce potřebnou sílu, aby ho překonal. Matthews se odměnil svým kolegům za celodenní práci nejlepším způsobem, tým Sunweb se těší na Staré dámě podruhé za sebou.
 
Greg van Avermaet si pohlídal svou pozici na konci etapy, ale nebyl z toho etapový triumf, byť jeho kolegové se nadřeli během celého dne. Před páskou se prodíral vpřed Edvald Boasson Hagen, a pokud by byl finiš posunut o něco dál, mohl obsadit i vyšší pozici. Jeden z dnešních favoritů Sonny Colbrelli finišoval až na šesté příčce, dobrou koncovku ukázal Jay McCarthy a na konci si budoval pozici i Zdeněk Štybar, ale na trati byli i silnější borci.
 
Ve finále se vytvořily mezery mezi závodníky a z jezdců na GC přišli do cíle ve vedoucí skupině pouze Chris Froome, Daniel Martin a Rigoberto Urán. Britský jezdec tak nečekaně dostal žlutý dres, a to jen kvůli tomu, že za pomoci kolegů si uhlídal pozici na čele závodu. Daniel Martin a Rigoberto Uran znovu potvrdili, že patří mezi jezdce, kterým vyhovují klasikářské dojezdy, a dnes si kvůli tomu o něco polepšili v pořadí.
 
Fabio Aru zaostal za Froomem až 25 vteřin, bylo vidět, že ve finále mu velmi chyběli kolegové, protože v hektickém dojezdu se musel prodírat v pelotonu dopředu na vlastní pěst, ale velmi se mu to nepodařilo. A proto se znovu dívá na záda svému britskému konkurentovi. Romain Bardet a Simon Yates ztratili na staronového lídra závodu čtyři vteřiny, Mikel Landa čtrnáct vteřin a manko zaúčtovali i Quintana s Contadorem. Rozdíly v cíli nemuseli být velmi velké, ale vzhledem k vyrovnaný průběh závodu je každá vteřina zajímavá. Zdeněk Štybar nakonec obsadil dvanáctou příčku, Roman Kreuziger ztratil na konci minutu a půl a Ondřej Cink se do koncovky nezapojil.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjádření Michaela Matthewse (vítěz)
"Proběhlo to podle našich očekávání. Celý den jsme jezdili na čele pelotonu a věděl jsem, že ve finále nezůstane při mně mnoho kolegů, protože únik jsme drželi nakrátko a museli jsme utratit spoustu energie, abychom chytili De Gendta. Ale přesto jsem měl dobrou podporu i ve finále, proto to byl pro nás perfektní den. "
 
Počítá se každá sekunda
 
Chris Froome si může po dnešním dni pořádně vydechnout. Včera mluvil o tom, že si užívá pocit toho, když nemusí bránit vůdčích post. Brit je ale upřímně řečeno na takovou formu stresu dříve zvyklý. "Je to hezké překvapení. Nemyslel jsem si, že dnes, v takové etapě získám zpět to, co jsem ztratil. Je to ale jen díky spolujezdcům, kteří dnes pracovali naprosto perfektně. Jezdili jsme vždy na čele a získat dvacet vteřin je úžasné. Počítá se vše, tento ročník se bojuje o každou vteřinu, "načal svou výpověď jezdec Sky, který zvlášť pochválil Michala Kwiatkowskeho. "Pamatuji si tento dojezd před dvěma lety, všechny ty úzké cestičky a zatáčky. No díky našemu týmu jsem to zvládl. Asi posledních 500 metrů jsem slyšel jako Michal křičel, abych šel, šel, šel. Mám tam mezeru, trhá se to, tak jdi, jdi. Bylo úžasné ho poslouchat, "skládal poklonu exmistra světa Froome. Lídr britského projektu také předpověděl zítřek. "Pokud se podíváme na včerejší etapu, kterou se snažila ovládat Astana, bylo tam příliš mnoho útoků. Zítra to bude opět tuhý boj, ale pokusíme se udělat závod klidnějším" dodal na závěr africký rodák. Opět se tedy můžeme těšit na strojové kluky v bílých dresech.
 
Po roce 2016 si vítězství na Staré dámě opět vychutnal Michael Matthews. V prognózách před etapami patřil mezi největší favority, pokud nebyl vůbec největší z nich. A opět se prognózy potvrdily. Australan vyhrál. "Bylo to přesně tak, jak jsme očekávali. Věděl jsem, že na konci dne budu mít u sebe minimum spolujezdců. Je to sladké vítězství. Naposledy jsem tu byl před dvěma lety, ještě před startem závodu jsem se konkrétně na tuto etapu zaměřil, ale skončil jsem se čtyřmi zlomenými žebry. Návrat sem a vyhrát tady je proto jako splněný sen, "říkal šťastný jezdec Sunwebu. A šťastný může být ještě pro něco. Hrůzostrašný trojciferný náskok v bodovací karty, který měl před ním Marcel Kittel, dokázal snížit už jen na cifry dvě. 99 bodů vyzní stále velmi špatně, ale ani boj o zelený dres ještě nemusí být nudný. Z vítězství svého kolegy se velmi těšil i Warren Barguil. "Je to fantastické! To, že Michael vyhrál znamená hodně pro celý náš tým. Včera někteří hoši šetřili energii, samozřejmě v čele s Michaelem, jen aby se dnes mohl setkat s Thomasem De Gentem a vyhrát," podpořil kolegu držitel puntíkovaného dresu, o který dnes tedy mladý Francouz přijít rozhodně nemohl. A byl by v tom asi už jen čert, kdyby vůbec přišel.
 
Mnozí by si mysleli, že po dnešku bude nejsmutnějším závodníkem ve Francii Fabio Aru. Ital ale hlavu neztrácí, ví, že ještě nic nekončí. "V posledním kilometru jsem byl příliš daleko. Snažil jsem se to dohnat, ale nepovedlo se to. To nic, co se stalo dnes mně, se může stát zítra někomu jinému. Nejdůležitější je to, že jsme v závěru ukázali velkou bojovnost. Ztráta dresu až takovou špatnou zprávou není. Pokud se podíváme na to, co nás ještě čeká, vše je otevřené, "překvapil tak trochu jezdec Astany. Řekl také, že zítra to bude těžké, ale už jsou jednou nohou v pondělí, tedy jednou nohou už odpočívají. Zajímavá situace nastala i při otázce pro Michaela Valgrena. Kolega z Astany ani netušil, že jeho lídr ztratil dres. "Dojezd jsem znal díky dvěma rokem dozadu. Bylo to chaotické a každý hrál tak trochu loterii. Abych byl upřímný, co se stalo s Fabiem netuším, bylo to opravdu dost hektické," dodal dánský závodník.
 
Výsledky
1. MATTHEWS Michael Team Sunweb 4:21:56 120
2. VAN AVERMAET Greg BMC Racing Team link ikonka 00:00 50
3. BOASSON HAGEN Edvald Dimension Data for Qhubeka link ikonka 00:01 25
4. GILBERT Philippe Quick-Step Floors link ikonka 00:01 15
5. McCARTHY Jay BORA - hansgrohe 00:01 5
6. COLBRELLI Sonny Bahrain Merida Pro Team link ikonka 00:01  
7. FROOME Christopher Team Sky link ikonka 00:01  
8. MARTIN Daniel Quick-Step Floors link ikonka 00:01  
9. URAN Rigoberto Cannondale-Drapac Pro Team link ikonka 00:01  
10. BENOOT Tiesj Lotto Soudal link ikonka 00:05  
 
Zobrazit kompletní výsledky
 
 
Průběžné pořadí závodu po etapě
1. FROOME Christopher Team Sky link ikonka 59:52:09 25
2. ARU Fabio Astana Pro Team link ikonka 00:18  
3. BARDET Romain Ag2r La Mondiale link ikonka 00:23  
4. URAN Rigoberto Cannondale-Drapac Pro Team link ikonka 00:29  
5. LANDA Mikel Team Sky link ikonka 01:17  
6. MARTIN Daniel Quick-Step Floors link ikonka 01:26  
7. YATES Simon ORICA - Scott link ikonka 02:02  
8. QUINTANA Nairo Movistar Team link ikonka 02:22  
9. MEINTJES Louis UAE Team Emirates 05:09  
10. CONTADOR Alberto Trek - Segafredo link ikonka 05:37  
 
Zobrazit kompletní pořadí
 
Prémie na trase:
sprint-20 126 km - RABASTENS (20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)
3-20 50 km - Côte du viaduc du Viaur: délka 2,3 km; sklon 7,0 % (2-1)
3-20 36 km - Côte de Centrès: délka 2,3 km; sklon 7,7 % (2-1)
ciel Cíl (30-25-22-19-17-15-13-11-9-7-6-5-4-3-2) + bonusové vteřiny10-6-4
 
 
Krátký popis trasy:
Čtrnáctá etapa bude pastvou pro punchery. Po dvou letech si zopakují spurt do kopce ve městě Rodez, v sezóně 2015 zde Greg van Avermaet předběhl Petra Sagana. Úvodní část etapy je jednouchou záležitostí, ale druhá polovina se uskuteční na zvlněném terénu, kde peloton musí jezdit velmi pečlivě, aby brejku nenarostly křídla. Vedoucí skupinu nebudou stíhat sprinterské celky, ani favorité na GC, proto pokud bude selhávat v pelotonu spolupráce ostatních týmů, uprchlíkům to jen prospěje. V zmíněné edici v roce 2015 byli poslední bojovníci chyceni jen na závěrečném kopci. Côte de Saint-Pierre je však vynikající příležitostí pro výbušné jezdce na získání etapy, proto jejich kolegové nebudou chtít na trati hazardovat. Cílové stoupání je krátké a prudké, proto třeba přijít do finále na potřebné pozici na čele závodu, a potom správně načasovat zrychlení. Cílová páska není přímo na vrcholu Côte de Saint-Pierre, ale nachází se o několik desítek metrů dál.
 
 
tdf 2017 profil 03 ciel
profil dojezdu etapy (© letour.fr)