Nejsledovanější cyklistická akce sezóny vždy připraví demokratickou trasu, aby na ní mohly zazářit všechny typy cyklistů. S vytvořenými profily jsou určitě spokojeni sprinteři, kteří dostali několik pěkných příležitostí, ale na druhé straně ubyl počet horských finišů, takže favorité na titul musí hledat jiné možnosti na tvoření rozdílů.
 
Na závodníky čeká 3540 kilometrů, což je v podstatě stejná délka jako v minulém roce. V úvodním týdnu se bude peloton pohybovat ve směru hodinových ručiček, v poslední edici to bylo naopak, ale po prvním volném dni se všechny zbývající etapy odehrají v jižní části Francie. Tentokrát se cyklisté nepředstaví ani na chvíli v severozápadní části země.
 
Stále častěji využívaný Grand Départ podpoří německou cyklistiku a využije místní kapitál, jehož je dostatek v okolí výstavního města Düsseldorf. Kromě toho se závodníci dostanou i do Belgie a Lucemburska, ale od čtvrté etapy již neopustí zemi galského kohouta. Organizátoři se těší z toho, že peloton bude jezdit ve všech hlavních pohořích Francie. Vogézy, Jura, Pyreneje, Centrální masiv a Alpy se ocitly naposledy ve společné nabídce v roce 1992. Zajímavostí je, že až osm etap bude delších než dvě stě kilometrů (v minulé sezoně jich bylo pět) a až šest z nich bude zakončena jednoduchým finišem, což bude klást velký energetický důraz zejména na sprinterská seskupení.
 
 
 
fotogaleria ikonkaCelková mapa Tour de France, 2017 (© letour.fr)
tour trasa 2017 mala
 
 
Klasifikace může být otevřenější než v minulých ročnících
 
Hlavní myšlenku trasy prozradil ředitel závodu Christian Prudhomme už při loňské prezentaci: "Chceme upřednostnit útoky na dlouhou vzdálenost, chceme prolomit catenaccio na závodu. Doufáme, že někteří favorité na titul s agresivní povahou dokážou zaútočit na prudkých kopcích, které se nacházejí daleko před cílem. A pak budou některé etapy velmi těžko kontrolovatelné."
 
V posledních ročnících několik těžkých horských etap nenaplnilo očekávání organizátorů, proto v této sezóně otesali počet cílových stoupání na tři. La Planche des Belles Filles je však krátkou prověrkou, Peyragudes jen přídavkem na konci dvanácté etapy a skutečný horský dojezd obstará až Izoard, i to čtvrtý den před příjezdem do Paříže. Toto rozhodnutí sestavitele itineráře má přinutit favority, aby útočili, hledali své příležitosti a vytvořili nepředvídatelné divadlo s otevřeným koncem. Pokud se to podaří, uvidíme vzrušující představení, ale zároveň to může vyústit do velmi vyrovnaného průběhu, kde budou rozhodovat maličkosti.
            
Jezdci na celkové pořadí musí přijít na závod v poctivé formě, protože úvodní časovka a La Planche v páté etapě dostanou nepřipraveného favorita do defenzivní pozice. Düsseldorfská jízda proti chronometru je rychlá a kvalitní časovkáři mezi kandidáty na titul dostanou pěknou šanci, jak zakřiknout některé své soupeře. Na druhé straně 17minutový prudký kopec La Planche nemusí vyhovovat všem vrchařům, strmé úseky před cílem zahrají do karet těm, kteří disponují silným zrychlením. Časovka jednotlivců spolu s krátkým a dynamickým kopcem mohou vytvořit i půlminutovou mezeru mezi hlavními favority, a to by byl slušný benefit po pěti soutěžních dnech.
 
 
video v clanku ikonka ciernaLa Planche v sezóně 2012
 
 
V osmé etapě se znovu rozproudí akce na stoupání Côte de la Combe. Na tomto kopci se nenacházejí tvrdé gradienty a ani se nebude finišovat na jeho vrcholu, takže případná aktivita ze strany jezdců na GC musí být dobře naplánovaná. Intenzivní činnost se očekává následující den, který obsahuje až tři kopce HC kategorie. Col de la Binche, Grand Colombier a především Mont du Chat disponují dvojcifernými sklony, kde se zapotí i nejlepší vrchaři, a zejména na posledním kopci se očekávají důsledné útoky ze strany kandidátů na titul. Nedávná generálka na Dauphiné ukázala, že na Mont du Chat se dá vytvořit velká selekce, ale důležitou součástí finále bude i dravý sjezd, kde se ukáže viditelný rozdíl mezi zdravou agresivitou a opatrnou jízdou.
 
Ve druhém týdnu se zatřese klasifikace ve dvou pyrenejských etapách. Tradiční horská vytrvalostní prověrka provede jezdce přes Port de Bales a Col de Peyresourde. Obě stoupání jsou známá, cyklisté budou na tento souboj připraveni, proto budeme zvědaví, zda se provede selekce jen směrem dozadu, nebo se vytvoří prostor pro aktivní jízdu. Mnohem větší napětí bude provázet třináctou etapu, kde se rozhodli organizátoři experimentovat. Sto kilometrů se třemi prudkými kopci dostalo za úkol rozbít peloton a inscenovat bojiště pro vzájemný souboj favoritů. Col d'Agnes a Mur de Péguére mají potenciál, aby vytvořily dramatickou zápletku, ale vše bude záležet na samotných cyklistech. A na silných týmech, které zde mohou zabetonovat cestu.
 
Tour de France vyvrcholí v Alpách. Pokud někomu dosud chyběly pořádné kopce na konci etap, vrchaři i fanoušci si přijdou na své v sedmnáctý a osmnáctý den. Nejdříve se můžeme těšit na velkou bitvu končící na mohutném kopci Galibier, který obsahuje i výstupy na Col de la Croix de Fer a Col du Telegraphe. Jedinečný Col du Galibier bude patřit mezi hlavní motivy letošní edice, i když se nebude finišovat na jeho vrcholu. Vrchaři takovou příležitost prostě musí využít, taktická bitva nic nevyřeší a pouze uchová status quo.
 
 
peloton sceneria hory 04
Peloton v Alpách (© Slipstream Sports)
 
 
Nejlepší vrchaři zůstanou v pohotovosti i druhý den, protože poprvé v historii akce si vyzkouší horský dojezd na Col d'Izoard. I v tomto případě platí, že na cílovém kopci se bude muset jezdit aktivně, aniž se pořadí v GC jen těžko změní na těch nejvyšších příčkách. A to bude zárukou dramatické cyklistiky, ale je pravda, že už se dlouho nestalo, aby se měnil žlutý dres v závěrečných etapách.
 
Naposledy se to událo v roce 2011 v časovce jednotlivců, když Cadel Evans pokořil Schlecky, a jízda proti chronometru uzavře poměry v klasifikaci i v tomto ročníku. V Marseille může foukat vítr, což bude problém pro útlejší jezdce na celkové pořadí, a budeme zvědaví, zda toto své manko dokáží kompenzovat na nachystaném krátkém kopci. V každém případě ITT na konci závodu bude výhodou jen pro některé favority, na co se bude a musí myslet již v předchozích etapách. Pro kvalitní vrchaře bude druhá ITT motivačním mementem.
 
I když trasa TdF nenabízí tolik cílových stoupání jako Giro či Vuelta, může to mít pozitivní vliv na průběh závodu. Útočné horské etapy nabízejí několik scénářů, takže favorité musí být připraveni i na improvizaci, což nemusí každému sedět. I zdánlivě nenápadný profil může zaskočit některého z nejsilnějších cyklistů, což může rozvířit živelnou cyklistiku.
 
Na druhé straně stále zde máme 36 časovkářských kilometrů a horské etapy, které obsahují Mont du Chat, Peyresourde, Galibier a Izoard, kam bude směřovat pozornost nejlepších celků, a ty budou mít dostatek jezdecké kvality, aby ostatní prověrky zablokovaly. Nechme se tedy překvapit, zda klasifikace bude probíhat v zaběhnutých kolejích z minulých ročníků, nebo letošní trasa skutečně rozproudí vytouženou akci.
 
 
peloton sceneria hory 10
Pyrenejská scenérie (© Slipstream Sports)
 
 
Několik nabídek pro sprintery, nezapomnělo se ani na puncheury
 
Spokojeni s připravenými profily musí být především nejrychlejší jezdci v pelotonu. Pokud vše dopadne pro ně ideálně, můžeme spatřit až devět hromadných sprintů, přičemž několik vhodných dojezdů najdou v každém týdnu. Úvodní časovka téměř resetovala jejich šance na žlutý dres, ale nepochybujeme, že v druhé etapě končící v Liége budou všichni stoprocentně motivováni, aby předvedli perfektní rychlostní souboj. Další příležitost dostanou ve čtvrté etapě a v prvním soutěžním bloku jim bude dopřáno i na konci šestého a sedmého dne. Zajímavostí je, že každé z těchto představení přesahuje dvě stě kilometrů, takže sprinterské celky stráví na čele balíku dlouhé hodiny. A na to se musí patřičně připravit.
 
Ve druhém týdnu je připraveno pódium pro dvě sprinterská představení, koncovky v Bergeracu a Pau by měly být jednoduchou kořistí pro ambiciózní rychlíky. V tomto směru to vypadá být mnohem dramatičtější v závěrečném týdnu. Asi jen málokdo pochybuje o tom, že na Champs-Élysées dokáží útočníci překazit hromadný spurt, ale v šestnácté a devatenácté etapě to bude jiná písnička. Obě prověrky nejsou zcela jednoduché, aby si byli sprinteři stoprocentně jisti, že jejich kolegové dokážou chytit každého uprchlíka. Na konci závodu už budou nejrychlejší závodníci a jejich spolujezdci unavení, takže v těchto etapách se otevře opona pro napínavý souboj mezi brejkem a pelotonem.
 
 
video v clanku ikonka ciernaDojezd v Rodez v roce 2015
 
 
Dvě příležitosti jsou také pro výbušné jezdce. Hned ve třetí etapě se můžeme těšit na pěkný spurt do kopce a někteří z kandidátů na etapový triumf budou doufat, že v této koncovce dostanou šanci zabojovat o žlutý dres. Podobnou možnost dostanou i ve čtrnácté etapě ve městě Rodez, kde kromě potřebné výbušnosti bude rozhodovat i schopnost udržet únik na uzdě. Organizátoři mysleli i na útočníky do kopců, kteří mohou vyrazit do boje za vítězstvím v osmé a patnácté etapě.